Stor stas å vinne Toneprisen

– Det er mange som følger med rundt omkring og jeg har fått veldig positive tilbakemeldinger i ettertid. Det sier forrige vinner av Toneprisen, Ingeborg Christophersen.

Ingeborg Christophersen vant Toneprisen i 2009 (Foto: www.ingeborgchristophersen.com)

Ingeborg og blokkfløyta hennes imponerte både dommere og tilhørere så mye at hun vant Toneprisen i 2009.

– Det var stor stas å vinne. Siden jeg spiller et så sært instrument som blokkfløyte, er en slik mulighet til å vise seg frem gull verdt for å få folk til å skjønne at det jeg driver med ikke bare er tull, sier Ingeborg.

Den tidligere vinneren forteller om nyttige tilbakemeldinger fra juryen.

– Det var veldig bra å få en prat med juryen etter lydprøven og innen selve konserten, istedenfor bare å få en plassering når alt er overstått.

En kontrabassblokkfløyte ble anskaffet for prispengene. Den bruker hun mye til moderne musikk og improvisasjon med jazzmusikere, og er ett av instrumentene som er aller flittigst i bruk.

Full fart siden seieren
Ingeborg forteller om mange spennende prosjekter i den senere tid, blant annet med Barokkanerne og Norsk Barokkorkester.

– Nå har jeg også nettopp startet barokkvartetten Nattergal med tre fenomenale musikere i Oslo og gleder meg til å spille masse fin musikk fremover med dem.

Siden seieren i Toneprisen har hun ellers brukt tiden til å fullføre utdannelsene sine.

– Våren 2010 ble jeg ferdig med blokkfløytestudiene i Amsterdam og i februar 2011 ble jeg ferdig med en mastergrad på cembalo i Danmark. Jeg har holdt på med opp til fire fulltidsutdannelser på en gang, så det er deilig å ha det overstått, forteller hun.

Du må våge for å vinne
Til de som vurderer å delta i Toneprisen har Ingeborg en klar beskjed: Meld deg på!  Den første gangen hun var  med i en større konkurranse som solist, mente nemlig læreren at hun egentlig ikke var god nok til å være med.

– Det var til Ungdommens Musikkmesterskap i 2003. Jeg endte med førstepris i min klasse pluss æresprisen til hele konkurransen, “Årets Musiker”. Den som intet våger, intet vinner!

Ingeborg forteller om at mange helt unge musikere bruker mye av livet på å stresse og føle at de ikke rekker alt det de skal eller er bra nok, samtidig som de skulle ønske at de var noen år yngre så de hadde flere år på å utvikle seg og var enda bedre i forhold til alderen. Slik hadde hun det selv også i mange år.

– Dette tror jeg det er viktig er at både læreren, eleven og eventuelt foreldrene tar tak i. Det er viktig å tilegne seg en måte å øve på så man kan jobbe kritisk, effektivt og avspent med tekniske ting, så man kan bli kvitt uvaner og utvikle seg videre.

Samtidig tenker hun at det er viktig å gjøre litt det motsatte med selve musikken, at man virkelig tør å slippe seg løs og leke med den. Hun har følgende klare beskjed til andre unge musikere:

– Nyt å spille, det er et privilegium!

Solist med KORK
Hva med fremtidsplanene da? De har Ingeborg så definitivt. Da hun vant Toneprisen, vant hun nemlig også en innspillingsdag med Kringkastingsorkesteret (KORK).

– De inviterte meg til å være solist med KORK til en konsert i tillegg til å spille inn musikken. Dette prosjektet har ikke blitt gjennomført ennå, så det er noe av det jeg gleder meg mest til fremover.

– Jeg har studert i Amsterdam i en del år, men til sommeren skal jeg hjem, det gleder jeg meg veldig til. Da satser jeg på en fremtid med en passe blanding mellom spennende konserter og undervisning på forskjellige nivåer.

Hun retter til slutt en takk til alle som står bak Toneprisen. Vi benytter på vår side anledningen til å takke for intervjuet og ønsker Ingeborg hell og lykke videre i karrieren.